پاسخ مستقیم تلیفونی به رییس جمهور کارتر پیرامون مسألهء افغانستان
برگردان: داکتر خلیل وداد برگردان: داکتر خلیل وداد

 

 

پرولتاریای همه کشورها متحد شوید!

 

 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

 

در جریان 3 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور 1)  است.

 

اشد محرم

 

 

 

شمارهء پ.177/220

 

 

به رفقا، بریژنف، کاسیگین، اندروپوف، گرومیکو، سوسلوف، اوستینوف، پوناماریف و زمیاتین.

 

 

نقل از پروتوکول شماره 177  جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. مؤرخ 29 دسامبر سال 1979.

 

 

 

در مورد پاسخ مستقیم تلیفونی به رییس جمهور کارتر پیرامون مسألهء افغانستان.*

 

1. پاسخ رفیق ل.ای. بریژنف این مورد (پیوست)، تصویب است.

 

این پاسخ باید در اختیار خط مستقیم ارتباطی مسکو- واشنگتن قرار گیرد.

 

 

 

 

 

منشی کمیته مرکزی

 

 

 

پیرامون مادهء 220 پروتوکول شماره 177

 

اشد محرم

 

 

 

جناب محترم رییس جمهور!

 

در پاسخ به پیام مؤرخ 29 دسامبر شما لازم میدانم، مطالب آتی را اظهار نمایم:

 

به هیچ وجه نمیتوان با نتیجه گیریهای شما در رابطه به اوضاع افغانستان موافق شد. از طریق سفیر شما در مسکو بشکل خصوصی ما به پاسخ جانب امریکا و شخص شما بر شالودهء واقعیتها و حوادث واقعی گذرنده در آنجا و همچنان دلایل پاسخ مثبت ما به درخواست حکومت افغانستان برای گسیل قطعات محدود نظامی شوروی قبلاً توضیحات ارایه نموده ایم.

 

مایه تعجب است که شما در پیام تان تلاش مینمایید واقعیت درخواست جانب افغانی را در مورد اعزام قطعات ما به این کشور نادیده بگیرید. بناً لازم میبینم اذعان نمایم که نه درک این یا آن شخص و یا موافقت این یا آن کس  بلکه مراتب آتی تعیین کنندهء واقعی اوضاع اند.

 

حکومت افغانستان در درازنای تقریباً دو سال متواتراً از ما چنین خواهشی را نموده بود. قابل یاددهانی ست که یکی از این درخواستها بتاریخ 26 دسامبر سال روان ارسال شده است. اینرا ما، اتحاد شوروی میدانیم و بهمان اندازه جانب افغانی که از ما چنین درخواستهایی را کرده بود، میداند.

 

میخواهم یکبار دیگر خاطر نشان سازم که هدف از گسیل قطعات محدود نظامی اتحادشوروی فقط یک چیز است- کمک وهمکاری در امر دفع اعمال تجاوزی خارجی که مدتهاست ادامه داشته و اکنون شکل گسترده را بخود گرفته اند.

 

همچنان نظر ارایه شده در پیام که گویا اتحادشوروی دست به اقدامی درجهت سقوط حکومت افغانستان زده قطعاً غیر قابل پذیرش و دور از واقعیت است. باید با دقت تمام بگویم تغییر رهبری در افغانستان فقط و فقط توسط خود افغانها صورت گرفته است. لطفاً در اینمورد از حکومت افغانستان بپرسید.    نآن

 

 

همچنان طرح موضوع سرنوشت خانواده های رهبران قبلی افغانستان در پیام تان نیز دور از واقعیت است. اطلاعات دستداشتهء ما به معلومات داشتهء تان خط بطلان میکشند.

 

در این بخش میخواهم رسماً به شما اعلام نمایم که قطعات نظامی اتحادشوروی به هیچ اقدامی علیه جانب افغانی متوسل نشدند و ما هیچگاهی به چنین چیزی دست نخواهیم یازید.

 

شما در پیام تان ما را نکوهش مینمایید که ما با حکومت ایالات متحدهء امریکا پیش از آنکه قطعات خود را وارد افغانستان بسازیم مشوره نکردیم. اما اجازه بدهید با حرمت از شما بپیرسم، زمانیکه شما به تمرکز همگانی قطعات نظامی بحری تان برضد ایران در آبهای نزدیک آنکشور در ناحیهء خلیج فارس اقدام کردید و در اکثر موارد دیگری که خودتان لازم میدانستید، آیا حداقل مشوره را با ما کردید؟ 

 

پیرامون محتوا وروحیهء پیام تان لازم میبینم بگویم که درخواست حکومت افغانستان و پاسخ به آن از جانب اتحادشوروی فقط کار میان اتحادشوروی و افغانستان بوده که با توافق خویش روابط ذات البینی خود را تنظیم نموده و به هیچ مداخلهء بیگانه در اینمورد اجازه نمیدهند. آنها همانند هر دولت عضو سازمان ملل حق دفاع منفردانه و یا گروهی مطابق مادهء 51 منشور ملل متحد که توسط اتحادشوروی و ایالات متحدهء امریکا فورمولبندی شده اند، را دارند.  واین از جانب همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد امضأ شده است.

 

پرواضح است که نظر شما که گویا اقدام ما در افغانستان تهدیدی برای صلح است، بی پایه میباشد.

 

در پرتو آنچه که گفته آمد، زیاده رویها در لحن یکسلسله طرحهای پیام تان برازنده اند. برای چی؟ آیا نمیشد ارزیابی تان را با کمی آرامش و با در نظرداشت منافع جهانی (بمثابهء اصل عمده) و همچنان روابط متقابل دولتین ما انجام دهید.

 

 آنچه مربوط به «مشورهء» شما میشود باید گفت، که ما قبلاً به اگاهی تان رسانده ایم، چنانچه عللی که باعث درخواست جانب افغانی از اتحادشوروی شده اند، از بین بروند، ما تمام قطعات نظامی خویش را از خاک افغانستان بیرون خواهیم کرد.

 

و اینست مشورهء ما بشما: جانب آمریکا میتواند، در قطع تجاوزات مسلحانه از خارج به خاک افغانستان سهم بگیرد.

من فکر میکنم که فعالیت در جهت ایجاد روابط با ثبات و متقابلاً مفید میان اتحادشوروی و ایالات متحدهء امریکا اگر طرف امریکایی آنرا نخواهد، بیهوده خواهد بود. ما طرفدار این کار نیستیم. فکر میکنم که این کار به نفع ایالات متحدهء امریکا نیز نخواهد بود. به عقیدهء ما چگونگی شکل گیری مناسبات میان اتحادشوروی و ایالات متحدهء امریکا بسته گی به روابط هر دوطرف دارد. ما میپنداریم که آنها نباید تحت تأثیر حوادث و بعضی فاکتورها دچار تزلزل شوند.

 

با وجود تغییرات در یکسلسله مسایل سیاست جهانی و اروپایی که ما نیز پاسخگو هستیم، باید اذعان کنم که اتحادشوروی خواستار آنست تا همهء مسایل در پرتو معاهدات و اسناد متقابلاً امضأ شده توسط طرفین ما بخاطر صلح، همکاری متساوی الحقوق و امنیت جهانی حل و فصل گردند.

 

 

 

 

ل.بریژنف

 

29 دسامبر سال 1979

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاپی                                                                                                                                   80

 

محرم

 

شماره 2

 

29.12.79 شماره 2515 آ.

 

 

کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

 

پیرامون بازداشت ا. امین*، وزیر زیرک و ظفر عمر

 

 

مطابق به خواهش شخصِ رییس دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان ببرک کارمل، بروز 28 دسامبر 1979 اسدالله امین رییس اسبق ادارهء استخباراتی افغانستان**، متولد سال 1951 (برادر زادهء حفیظ الله امین) که جهت تداوی در اتحادشوروی ست، محافظ شخصی رییس جمهور پیشین وزیر زیرک متولد سال 1954 و همچنان طبیب افغان ظفر عمر متولد سال 1947 مشایعین اسدالله امین از کابل به مسکو را برای سپردن بعدی به جانب افغانی در بازداشتگاه مرکزی تحقیقِ کا.گ.بی. توقیف نمودیم.

 

از موضوع به شما اطلاع داده شد.

 

رییس کمیته***                                                             

                  ی. اندروپوف 

 

 

 

*- اسدالله امین

**- دستگاه استخباراتی حفیظ الله امین موسوم به کام (کارگری استخباراتی موسسه) بود.

***- کا.گِ.بِ (یا کی.جی.بی. به تلفظ انگلیسی) مخفف کمیتهء امنیت دولتی اتحادشوروی بود. (مترجم)

 

 

پیرامون سند شماره 2515.آ.

 

 

یاد داشت در اختیار رهبری کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. قرار داده شد. هیچ نظری در مورد آن ارایه نگردید.

 

گذارش دهنده رفیق گالکین و. ای. از سکتور 1 شعبهء اسناد و ارتباط کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

 

3 جنوری سال 1980

 

 

 

امضا

کارپیشنکو

 

«3» جنوری سال 1980

 

 

19- گ.اِر ، ای. ام.

پ.ای


July 25th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی